Investice do dopravy se v Česku rozjíždějí naplno
1. října 2023, Jakub Kuneš
Česko se stále nachází na křižovatce. Kromě pouhého rozhlížení se však zdá, že země konečně zařadila rychlostní stupeň a vydává se na cestu. Ostatně, není na co čekat a nejlepší cesta z křižovatky vede po nově vybudované vozovce. Ty stát začne v příštím roce otevírat rychleji než kdy předtím.
Dálnice se staví rekordním tempem
Ačkoliv je Česko jednou z nejrozvinutějších zemí na světě, ve stavbě dálnic dlouhodobě zaostává. To by se však mohlo v budoucnu změnit. Ministr dopravy Martin Kupka vsadil na soukromé investice do výstavby nových dálnic a zdá se, že se blýská na lepší časy. Je nejvyšší čas, protože investice do infrastruktury hrají zásadní roli při oživení ekonomiky a posílení konkurenceschopnosti Česka v Evropě.
Statistika zprovozněných dálničních kilometrů byla v posledních letech opravdu tristní. Mezi léty 2017 a 2021 dokázal stát zprovoznit pouhých 122 kilometrů. Naděje však vzbuzují plány ministerstva dopravy, podle kterých by se v Česku mělo v příštím roce otevřít přes 113 km dálnic, a to i zásluhou tzv. PPP (Public-Private Partnership) projektů, kdy soukromý subjekt zafinancuje a provede výstavbu, poté o ni pečuje a stát soukromníkovi jeho investici splácí. Po splacení stát projekt převezme.
Tato ambiciózní strategie z pera ministra Kupky umožní hospodárnější a rychlejší dokončení výstavby dopravních projektů, jelikož soukromé společnosti jsou s vidinou získání dalších zakázek motivovány k co možná největší efektivitě. Nadto jsou soukromníci ekologičtí a výstavbu realizují s ohledem na životní prostředí a biodiverzitu. Není tedy divu, že se ministr rozhodl rozšířit seznam projektů, které by měly vzniknout právě tímto způsobem. Ministerstvo dopravy také zvažuje alternativní financování výstavby, a to jak pomocí soukromých úvěrů, tak i úvěrem od Evropské investiční banky.
Studentské postřehy
Nastupující generace píše pro Pravý břeh! Přečtěte si komentáře úspěšných autorů naší esejistické soutěže!
Česku ujíždí vlak i v železniční dopravě
Dopravní infrastruktura pro vozidla není jediným problémem, se kterým se musí Česko vypořádat. Rozpaky budí také zastaralá železniční síť. Tu má sice Česko mimořádně hustou, ale nemoderní. S nadsázkou by se dalo říci, že sice máme na každé zdi televizi, ale všechny černobílé.
Necelé dva biliony korun. To má být podle ministra Kupky částka, kterou Česko vloží do výstavby vysokorychlostních železnic. Důvod je jasný. Modernizace železniční infrastruktury je strategickým faktorem pro rozvoj ekonomiky země. Výhod vysokorychlostních železnic bychom mohli vyjmenovat nespočet. Ať už se jedná o zkrácení času cesty, vysokou kapacitu přepravy nebo vysokou bezpečnost. Nadto je výrazně ekologicky přívětivější než jiné formy dopravy.
Nic není zadarmo
Ať už se jedná o silnice, dálnice nebo železnice, není překvapením, že zdarma je nikdo nepostaví a výše investic do těchto projektů jsou astronomické. Bez těchto investic se však Česko neposune kupředu a na pověstné křižovatce zůstane stát, nebo dokonce zařadí zpátečku a dostane se daleko od centra dění. Pokud nebudeme investovat, tak se jako stát zakonzervujeme a budeme jen závistivě hledět přes hranice a naříkat, jak se mají naši sousedé dobře.
Jako modelový příklad z poslední doby slouží výstavba nového fotbalového stadionu v Brně, kdy se sociálními sítěmi šířily názory, že v době velkých schodků státního rozpočtu není možné financovat nové sportovní projekty. Nesmíme z Česka vytvořil skanzen Evropy, který by všichni raději objeli. Je dobře, že si Ministerstvo dopravy uvědomuje důležitost investic a snad zanedlouho začneme sklízet i jejich plody.