Texty

Podvodným STK odzvoní

Stát plánuje výrazně zostřit dohled nad stanicemi technické a emisní kontroly. Řidiči by se však neměli ničeho obávat, přísnější regulace bude směřovat především na samotné provozovny STK a jejich dodržování již dnes platné legislativy. Rovněž majitelé starších aut mohou být v klidu, stále se jich týkají normy platné v době výroby jejich vozidla. Konec starých vozů v Česku tak opravdu nenastává.

V mediálním prostředí a především pak na sociálních sítích se v reakci na aktivitu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v boji proti nepoctivým provozovatelům stanic technických kontrol a měření emisí spustila klasická vlna emocí a nepravd. Jak se ale záhy ukázalo, byla to opět jen bouře ve sklenici vody.

Jak to tedy s celým tažením proti podvodným měřením emisí a zjišťování technického stavu vozidel je doopravdy a co skutečně ministerstvo dopravy plánuje?

Stručně by šlo připravované změny shrnout do dvou výroků – nevznikne žádný nový úřad pro kontrolu technických a emisních stanic a zostřený dohled v žádném případě nemíří přímo na řidiče. 

Sám ministr Kupka při představení zaváděných změn uvedl, že se chystaná opatření zaměřují na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, nikoliv na běžné řidiče. Podle jeho slov pokud někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže.

Ministerstvo dopravy na svém webu doplňuje, že jde především o to, aby se na STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě a aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat (třeba filtr pevných částic), nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo kašloua spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí.

Logicky pak stále budou pro starší vozy platit normy platné v době jejich uvedení na trh. Například pro auta podléhající při své výrobě emisní normě EURO 3 nadále platí stávající parametry, které jsou ve vztahu k emisím pochopitelně mnohem mírnější než u aut nových, a jde o to, aby vozidlo plnilo právě ty hodnoty určené historicky výrobcem. Novela tak neznamená to, že by se měla straší auta kontrolami automaticky vyřazovat z provozu a  už vůbec to neznamená, že by se tímto způsobem lidem chtělo vnutit auta elektrická. Jde jen o to, aby šlo snáze postihnout emisní stanice, které podvádějí, a vyřadit z provozu auta s vymontovanými filtry pevných částic, nebo nelegálně přečipované. 

A proč je třeba to řešit právě teď? Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. 

Jak bude přísnější kontrola probíhat?

Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek. Následně budou vyhodnoceny možné chyby a podvody. Zvýšený dohled se zaměří i na kontrolu samotných stanic, aby tak zjistily,  jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.

Objevilo se také tvrzení, že zase vláda vytváří nějaký nový úřad. Není to pravda. Jen dochází k přeměně již existujícího Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID) a posílení jeho pravomocí. Stejně jak je to obvyklé v jiných státech, budou mít inspektoři zejména oprávnění samostatně zastavovat kamiony a kontrolovat, jestli nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky, to je hlavní smysl vzniku inspekce.


Staněk Martin

Martin Staněk

analytik
štítky: #