Texty

Česká republika lídrem ochrany malých automobilů

Vláda bude za pár měsíců v polovině svého volebního období. I když musela překonat mnoho překážek (vysoká inflace, energetická krize, migrační vlna spojená s válkou na Ukrajině atd.) daří se ji naplňovat sliby, a to především na poli evropské politiky.

Určitě si ještě vzpomínáte, jak evropskou politiku praktikovala vláda minulá. Andrej Babiš doma hlásal nekompromisní a silácká hesla, jak to tam v Bruselu vše zařídí a ochrání nás před těmi zelenými šílenci, ovšem ve skutečnosti to bylo, jak už je u Andreje Babiše zvykem, úplně naopak. Schválil Greendeal, schválil „víčka“ a další věci, vůči kterým se na domácí politické scéně stále silně vymezuje.

Dost ale Andreje Babiše a jeho nefunkční „ukňourané“ politiky. Nová vláda a zejména Petr Fiala je úplný protipól. Českému předsednictví se úspěšně podařilo zvládnout a vypořádat se se začátkem války na Ukrajině. Připomeňme si, že to byl právě Petr Fiala, kdo s polskými a slovinskými kolegy navštívil Kyjev jako vůbec první z evropských lídrů. Za opravdu velký úspěch ale můžeme považovat také práci na nové normě EURO 7. Vládě, a hlavně ministru dopravy Martinu Kupkovi z ODS, se povedlo ve spolupráci s premiérem, hospodářskou komoru a zaměstnaneckými svazy dojednat v EU koalici (celkově s dalšími sedmi státy – Francií, Itálií, Polskem, Bulharskem, Rumunskem, Maďarskem a Slovenskem) prosazující změnu, která chrání český průmysla hlavně české občany. Velkou roli v přípravě změn normy EURO 7 hraje také europoslanec za ODS Alexandr Vondra, který plní roli zpravodaje a mohl tak podávat připomínky a návrhy na změny.

Zmírnění se týká hned několika oblastí. Pro nás je nejdůležitější fakt, že se významně prodlouží lhůty vstupu v platnost, které byly bezprecedentně krátké a výrobci by se nestihli na normu adaptovat. Upravuje se také systém fungování palubního systému měření, ale hlavně emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni normy EURO 6. Zároveň se nový předpis nakonec nebude týkat autobusů. Zjednodušeně řečeno, limity budou mírnější a lhůty pro implementaci delší. Naopak v normě zůstávají a nově se zavádí emise z otěru brzd a pneumatik, což může negativně dopadnout paradoxně na výrazně těžší elektromobily.

Co to znamená pro český průmysl a občany? Nová emisní norma nebude představovat ohrožení trhu s malými a cenově dostupnými auty, které jsou pro Čechy zásadní. Schválením normy bez prosazovaných úprav by se totiž právě malá auta stala nekonkurenceschopná a příliš drahá. Pro už pomalu zaostávající a méně pokrokový evropský automobilový průmysl to pak také znamená, že se neodčerpají prostředky, které se budou nutně muset investovat do přechodu k nízkoemisní mobilitě, respektive elektromobilitě. Boj ale ještě nekončí. V listopadu by mělo proběhnout plénum Evropského parlamentu, které stanoví svou pozici. Dá se očekávat, že vzhledem ke složení parlamentu bude nejspíše přísnější a progresivnější. S touto vládou však máme šanci, že naše zájmy budou i přesto ochráněny.

Vláda Petra Fialy dennodenně ukazuje, že Česká republika je silným hráčem ze střední Evropy, který se nebojí prosazovat svoje zájmy. Do budoucna je pro nás klíčové toto udržet a i nadále bojovat za naše zájmy a celkově racionalizovat některé evropské agendy.


štítky: # #