Český automobilový průmysl dosáhl rekordních čísel navzdory regulaci z Bruselu
27. ledna 2025, Tomáš Kareš
Jestli existuje průmyslový sektor, který může loňský rok považovat za úspěšný, jedná se rozhodně o český automotive. Výroba aut totiž byla historicky naprosto rekordní. Podle sdružení automobilového průmyslu AutoSAP se podařilo vyrobit jeden a půl milionu nových osobních automobilů! Produkce tak konečně přesáhla předkrizová čísla (jak covidovou pandemii, tak energetickou krizi).
Je to opravdu velké číslo, a to i bez započtení výroby nákladních a jiných větších aut. Pro zajímavost, výroba autobusů sice mírně poklesla, ale daří se produkci nákladních vozidel, motocyklů a minibusů. Celkově tak výroba osobních automobilů vzrostla meziročně bezmála o čtyři procenta. Zvýšil se i jejich vývoz.
Tato čísla tak jasně říkají, že navzdory poklesu ostatních průmyslových sektorů v loňském roce, je český automotive pevným a stabilním pilířem domácí a také i evropské ekonomiky.
Naprostým fiaskem jsou ovšem elektroauta. Výroba elektromobilů klesla o více než šestnáct procent. Regulatorní nátlak Bruselu (podpořený masivní lobby) se totiž naprosto míjí s poptávkou. Řidiči je prostě nechtějí. A můžeme jim divit? Navíc stále platí, že Green Deal je hrozbou pro konkurenceschopnost nejen českého, ale evropského průmyslu.
Revize Green Dealu je opravdu na místě. Zvlášť v kontextu posledních dní, kdy na hladinu vyplavaly šokující informace o tom, že Evropská komise, zastoupena především komisařem Timmermansem, dotovala z peněz daňových poplatníků neziskovky, které následně publikovali zmanipulované studie, na kterých byl Green Deal postaven.
Revidovány by měly být primárně naprosto likvidační sankce pro výrobce za neplnění norem CO2. Zvlášť když už víme, že jejich nastavení bylo založena na zmanipulovaných datech. Na tom již vláda usilovně pracuje. Vznikla společná česko-italská iniciativa, která má za cíl vývoj v oblasti těchto sankcí zvrátit. Dalším a neméně důležitým cílem je revize zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035.
Tuto iniciativu podpořilo také Německo, Polsko a dokonce i Rakousko. Aktuálně nastavené další zpřísnění regulací nepomůže ani klimatu, ani výrobcům a už vůbec ne koncovému zákazníkovi. Evropa zapláče a plody sklidí výrobci v Číně.