Co nabízí hnutí ANO mladým lidem? Bezobsah
5. února 2025, Petr Gwuzd
Mladé ANO, mládežnická organizace hnutí ANO, bylo donedávna na sociálních sítích téměř neviditelné. To se však začalo měnit na konci minulého roku. Organizace vybrala tři členy, kteří se stali novými tvářemi hnutí a začali na sítích aktivně působit. Dosud se ANO snažilo oslovit mladé především tancem Aleny Schillerové nebo bizarními videi Andreje Babiše o kohoutech, čápech či volech. Bohužel, ani mladé tváře hnutí ANO nepřináší kvalitnější obsah. Jejich videa se neliší od dřívějších pokusů jejich starších kolegů a spíše než argumenty nabízejí povrchní slogany a jakýsi bezobsah. Pojďme se na ně tedy podívat blíže.
V jednom z prvních videí si Viktorie Kalivodová stěžuje, že půjde „jako úplný vocas“ do důchodu až v 67 letech, protože „vláda nemá prachy“. Bez hlubšího vysvětlení tvrdí, že vláda neumí vybírat daně a utrácí za „kraviny“. Místo konkrétních argumentů či příkladů uzavírá video tvrzením: „No, on to ten Babiš měl pošéfený o dost líp. Tak si svoji příští volbu dobře rozmyslete.“ Podobným stylem jsou natočena i další videa. Tvůrci například tvrdí, že odebírání ruského plynu a závislost na něm je totéž, nebo kritizují premiéra Fialu za to že pobírá „plat jako v Německu“. Po takové povrchní kritice vlády pak video zpravidla končí.
Téma již zmíněné důchodové reformy se objevuje i v dalších videích, například v podání Anety Zicklerové a Adama Knedlhanse. Aneta sice správně vyzývá mladé lidi, aby se o problematiku zajímali, ale místo vysvětlení důchodového systému jen konstatuje, že nechce do důchodu až v sedmdesáti a že existují jiné cesty. Opět však chybí konkrétní návrhy. Kritizuje vládu za neschopnost vybírat daně a bojovat s šedou ekonomikou, přestože ta byla za vlády ANO v poměru k HDP ještě větší než dnes. Adam pak ve svém videu dokonce zaměňuje plat se mzdou, což naznačuje, že ani jeho argumentace není příliš promyšlená.
Je jistě pozitivní, že se Mladé ANO věnuje důležitým tématům, jako je důchodová reforma nebo státní dluh. Problém však spočívá v tom, že jejich prezentace je povrchní, založená na emocích a bez věcných argumentů. Kampaň působí spíše jako soubor stížností („makáme, ale peněz je pořád málo“) a útoků na vládu než jako seriózní politická nabídka. Chybí vize, která by oslovila mladé lidi a ukázala jim reálné řešení problémů. Hnutí ANO jim kromě slibu, že „bude líp“, nenabízí nic dalšího.