Texty

Dálniční síť v Česku se v příštích letech podstatně rozšíří

Kvalitní dopravní infrastruktura a propojená společnost jsou nezbytnými podmínkami pro hospodářský růst a další rozvoj země. Dlužno podotknout, že Česká republika po dlouhou dobu v rychlosti realizace, množství a kvalitě dopravních staveb zaostává nejen za zeměmi západní Evropy, ale i za sousedními státy s podobným historickým infrastrukturním dluhem. Zdá se, že tento pomyslný vlak se pomalu daří dohánět – v příštích letech plánuje ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic otevřít přes 200 km nových dálnic a silnic I. třídy.

Dle údajů ŘSD tvoří současnou českou dálniční síť 1 365 km dálnic. Současně se realizuje dvacet devět nových projektů, po jejichž dokončení se síť rozroste o dalších bezmála 178 km (z toho  okolo 134 km by mělo být otevřeno již v roce 2023 a 2024). Na dalších třináct projektů o délce cca 80 km jsou vypsána výběrová řízení a je jen otázkou času, než dojde k vybrání jejich zhotovitelů. Dalších550 km dálnic je v různých fázích příprav.

Ze stěžejních dopravních projektů se nejdříve o 32 kilometrů rozšíří dálnice D4 na jihozápad od Prahy, k rakouským hranicím se o dalších 28 km přiblíží jihočeská D3 a na Moravě přibude  21 kilometrů dálnice D55 u Starého Města. Síť silnic I. třídy pak nově posílí především čtyři stavby velkého městského okruhu v Brně, obchvat Jaroměře, Karviné, Mošnova a Opavy.

U velkých liniových staveb překračuje doba realizace pro náročnost jedno volební období. Zásadní je ovšem nastavení podmínek přípravy výstavby a samozřejmě také důsledné trvání na dodržování termínů a vůbec celkový přístup odpovědných členů vlády. Od bývalého premiéra Babiše je proto výsostně falešné a pokrytecké, když dnes v mediálním prostoru napadá vládu Petra Fialy a snaží se přivlastnit si veškeré úspěchy za nově otevírané úseky pro svoji vládu, aniž by kdy korektně a gentlemansky přiznal, že lví podíl na úsecích tak slavnostně uváděných do provozu za jeho období nesou předchozí vlády z dob Petra Nečase a dalších. 

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) spolu s celou současnou vládou bere investice do dopravní infrastruktury opravdu vážně. Za rok 2022 bylo proinvestováno cca 132 miliard korun a pro rok letošní je počítáno dokonce s částkou 151 miliard korun, z čehož 65,5 miliardy půjde na výstavbu nových komunikací. Velkou pomocí pro budoucí zrychlení výstavby pozemních komunikací by se také měla stát novela zákona o liniových stavbách. Největším problémem při realizaci dopravních staveb byly v minulosti především průtahy při povolovacím řízení, které se mnohdy táhly po celé roky. Nově budou muset úřady vydat příslušné stavební povolení nejdéle do čtyř let od doložení všech podkladů nutných k zahájení řízení investorem. Úprava se má vztahovat především na strategické páteřní projekty dopravních staveb, u nichž náklady na realizaci přesáhnou nejméně 7,5 miliardy korun. Tato novela by měla značně usnadnit např. realizaci D11, D35, D6, D52, či severní části pražského okruhu.

Zdroj: https://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Do-dvou-let-se-dalnicni-sit-rozsiri-o-134-kilometr/Zprovoznovane-2023-2024.pdf.aspx

Každý nově postavený kilometr dálnice posouvá naši zemi o značný kus dopředu k vyspělejší, bohatší a  propojenější společnosti. Tím, jak se budou postupně dále zkracovat vzdálenosti, usnadní se nejen podmínky pro podnikatelské řetězce, ale i pohyb občanů do zaměstnání, za rodinou,  přáteli,  odpočinkem i zábavou. Nově nastavený trend podporovaný současnou vládou Petra Fialy dává naději, že se dluh minulosti podaří splatit a síť pátřeních komunikací konečně dobudovat. 


Staněk Martin

Martin Staněk

analytik
štítky: #