Texty

James Bond is b(l)ack!

Jednoho rána jsem brouzdal filmovými novinkami a uviděl článek s titulkem Producenti bondovek se přiklánějí k Idrisu Elbovi jakožto příštímu 007. Obrátil jsem oči v sloup. Už ani nedokážu spočítat, kolikrát jsem na podobnou zprávu narazil. Tentokrát měla původ v bulvárním Daily Star a když se pak rozšířila do různých seriózních médií, mé oči zůstaly obrácené v sloup po zbytek dne.

Předmětem falešné zprávy bylo, že se režisér Antoine Fuqua údajně sešel s producentkou bondovek Barbarou Broccoliovou, která při té příležitosti prohlásila, že je nejvyšší čas, aby slavného agenta s povolením zabíjet hrál herec černé pleti. To, že zprávu druhý den vyvrátil samotný Fuqua, už nikoho nezajímalo. Fáma byla venku a lidem nalevo i napravo se z odlišných důvodů „hodila do krámu“.

Nedělní ráno Martina Fialy

Pokud vám právě zazvonil budík, pokud jste si spláchli chladnou vodou z očí sny (a z tváře závoj šedivý), pokud vám pohled pouhý z okna ven řek, že nedělní je den a lenivý, pokud jste již usedli k počítači, vítejte!

Téměř každý týden v tento kouzelný čas se vám pokusím nabídnout výběr nejzajímavějších textů a videí z aktuálního politického dění ve Spojených státech a v Británii. A jednou za čas se podíváme i do Hollywoodu, kde se dnes nachází jedno z nejdůležitějších epicenter kulturní války.

Proč si jako fanoušek bondovek nemyslím, že bude Jamese Bonda v nejbližší době hrát herec černé pleti? A pokud ano, za jakých okolností by to bylo přijatelné pro fanouškovskou základnu?

Dlouhá historie společenských nátlaků

Nejprve je potřeba ujasnit několik faktů. Bonda nevlastní žádné velké hollywoodské studio. Filmová práva na něj drží soukromá společnost Danjaq, založená původními producenty bondovek Albertem R. Broccolim a Harry Saltzmanem. Tu od 90. let vlastní Broccoliho dcera Barbara Broccoliová a nevlastní syn Michael G. Wilson. Danjaq je holdingová firma nadřazená produkční společnosti EON Productions, v jejímž rámci se bondovky tvoří. Filmová studia, která se podílejí na natáčení a distribuci, mají nesrovnatelně menší vliv. Bondovky jsou tedy do jisté míry anomálie, neboť je to vlastně rodinná firma, která byla dosud vždycky imunní vůči politické agendě Hollywoodu.

Již od vzestupu radikálních feministických hnutí 70. let byly slyšet hlasy, že má být James Bond žena nebo gay. Spekulace, že bude Bonda hrát černoch, sahají do 90. let. Tehdy se myslím jako o možném nástupci Pierce Brosnana spekulovalo o Colinu Salmonovi (hrál Bondova kolegu Charlese Robinsona). Nevině je na tom i Idris Elba, jehož jméno se objevilo poprvé v roce 2015, když unikly emailové konverzace ze studia Sony Pictures.

Podstata bondovek

Jak je možné, že ani po 56 letech existence série zatím nedošlo k žádné radikální změně v jejím směřování? A nedojde k ní teď, když je tlak z Hollywoodu tak velký? Idris Elba sice tvrdí, že příští Bond závisí na vůli lidu, historie ale ukazuje, že bondovky žádná demokracie nejsou. Rozhodují producenti, kteří už mnohokrát šli proti společenským trendům a divákům naopak často nabídli až překvapivé ztvárnění a směřování (většinou díky výběru netradičních režisérů).

I tak se ale stále drží základní formule. Stejně jako se politické straně většinou nevyplatí řídit se výtkami těch, kdo ji nikdy nebudou volit, proč by měli producenti bondovek poslouchat diváky, kteří na jejich filmy nikdy nepřijdou? Ti, kteří chtějí Bonda ženu nebo Bonda gaye a nadávají, že jsou bondovky sexistické a rasistické, nikdy nebudou cílovou diváckou skupinou. Ve chvíli, kdy by jim producenti začali naslouchat, by osmdesát procent z nich přestaly bondovky zajímat a přesunuli by se kritizovat něco jiného.

Pokud by producenti podlehli společenským tlakům v kterékoliv éře této filmové série, bondovky by už dnes nebyly tak populární a možná by tu s námi už nebyly.

Producenti naopak chytře naslouchají cílové skupině – lidem, kteří jdou na bondovku několikrát do kina, koupí si DVD, Blu-ray, x dalších značkových produktů a nakonec o filmu ještě diskutují na internetu. A při pohledu na kterékoliv fanouškovské fórum je jasné, že většina fanoušků si černošského Bonda nepřeje. Chtějí, aby se bondovky dále držely vize původního autora. Dává to smysl: Ian Fleming do postavy Bonda projektoval sám sebe. Flemingovy romány jsou do velké míry příběhy specifického romantického hrdiny, který se snaží držet krok s rychle se měnícím sociálním a geopolitickým uspořádáním světa. Je to příběh muže s Flemingovou životní zkušeností v moderním světě a jeho boj o přežití.

Krotitelé duchů varují

Proto Bond nemůže být gay nebo žena. Co ale Bond černoch? Zasadit britského černošského herce do konceptu bondovek by za jistých okolností fungovat mohlo, ale ohýbat koncept bondovek tak, aby se přizpůsobily černošskému herci, by byla zásadní chyba. To je myslím primární důvod, proč tenhle nápad tolik fanoušků děsí. Bojí se, že se tím nabourá kvalitní filmová zábava a film se násilně přetvoří ve prospěch nějaké ideologie, podobně jako se to stalo „feministickému“ remaku Krotitelů duchů z roku 2016.

Bondovky jsou totiž primárně zábava. Kvalitní filmové řemeslo, pokaždé stylově ozvláštněno jiným režisérem, ale zároveň držící se ověřeného konceptu. A tak by to mělo zůstat. Mimo jiné i proto, že Bond je pro mnoho lidí symbol. Pokud by producenti podlehli společenským tlakům v kterékoliv éře této filmové série, bondovky by už dnes nebyly tak populární a možná by tu s námi už nebyly.



Fiala Martin

Martin Fiala

redaktor v nakladatelství Books & Pipes
štítky: #