Texty

Martin Kupka – ministr na správném místě

Teď je čas si říct, že Martin Kupka a jeho tým to prostě dělá dobře. 

Svědčí o tom i to ticho po pěšině z řad opozičních politiků, kteří v jiných případech nenechají na vládě nit suchou. Karel Havlíček to na Martina Kupku zkusil naposled někdy ke konci roku 2023 a moc mu to nešlo. Od té doby ticho. Za „naše“ ministerstvo dopravy totiž jasně mluví dobře odvedená práce.

Pojďme se na to nejdříve podívat optikou peněz. Za dobu působení Martina Kupky na ministerstvu dopravy se rekordně navýšily investiční výdaje z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který se stará o financování budování a údržbu dopravní infrastruktury. Data hovoří zcela jasně. V roce 2025 jde do SFDI rekordních 160 miliard korun. Také předchozí léta svědčí o tom, že i v období krize byly pro vládu investice do dopravní infrastruktury jasnou prioritou. A tak je to správně. Rozvinutá a fungující dopravní infrastruktura je naprosto nezbytným předpokladem pro ekonomický růst a prosperitu Česka.

Zdroj: Martin Kupka

Úspěch ale nepotvrzují jen peněžní ukazatele. Stačí se podívat na bezprecedentní množství dokončených dálničních úseků. V roce 2024 se jednalo o rekordních 111 kilometrů! Letos se pak otevře dalších 75 kilometrů. Navíc se začne budovat dalších 110 km dálnic a silnic I. třídy. V rámci rozvoje dopravní sítě také dále pokračuje využívání PPP projektů, které vytváří prostor pro spolupráci státu a soukromého sektoru při budování veřejné infrastruktury. Tento typ projektu se již osvědčil při stavbě dálnice D4. 

Pozadu není ani rozvoj železniční dopravy. Aktuálně probíhá, nebo již byla dokončena modernizace mnoha úseků. V roce 2024 byla dokončena modernizace 74 km tratí. Dalších 47 km to bude letos. Na investice do železniční infrastruktury směřuje rekordní částka 39 miliard. Bude zahájena výstavba vysokorychlostních tratí a podařilo se nejvytíženější železniční koridory převést na výhradní provoz evropského zabezpečovacího systému ETCS, který zvýší bezpečnost na kolejích a zjednoduší mezinárodní přepravu. Je pravdou, že zavedení tohoto systému se neobešlo bez zádrhelů, resort dopravy se správou železnic však jasně ukázal, že je schopen aktivně, efektivně a rychle řešit nastalé krizové situace.

V pozadí nezůstává ani regionální doprava. Jako příklad můžeme uvést čerstvě představený projekt „Metropolitní expres SPODEM“, který zkvalitní regionální dopravu ve Středočeském kraji a Praze a přivede regionální železniční dopravu na úroveň západních měst jako je Berlín či Paříž. Na projekt navazuje také stavba Berounského tunelu, který by měl značně zpohodlnit a zrychlit železniční dopravu směrem na Plzeň a dále do Německa.

Spousta věcí se podařila také mimo oblast budování infrastruktury. Minulý rok byla zavedena možnost řízení pro sedmnáctileté s mentorem, tzv. L17. Data dnes jasně ukazují, že mladí řidiči v doprovodu mentora mají výrazně nižší nehodovost než čerství řidiči v osmnácti. Změnil se bodový systém, který přísněji trestá závažná provinění jako je jízda pod vlivem alkoholu. Řidiči už s sebou nemusí vozit řidičský ani technický průkaz. 

Na evropské úrovni se podařilo dojednat revizi normy Euro 7. Díky této změně tak norma již není strašákem ani pro spotřebitele, ani pro průmysl. Zároveň je české Ministerstvo dopravy reprezentované právě Martinem Kupkou společně s jeho italskými kolegy hlavními iniciátory snahy o okamžitý přezkum a odložení zákazu prodeje spalovacích motorů. Nemohu nezmínit ani podporu české cesty do vesmíru, kterou ministr aktivně podporuje a představuje obrovskou příležitost pro české firmy s vysokou přidanou hodnotou a šanci pro Aleše Svobodu na let do kosmu.

Osobně si nepamatuji, který ministr dopravy za posledních 10 let zvládl za jedno volební období tolik jako právě Martin Kupka a jeho tým. Spíš si vybavím různé bizarnosti jako „Ťokův průsmyk“, Kremlíkův e-shop na dálniční známky a tak dále. Jsem rád, že to naši ministři umí bez bizáru.


štítky: #