Texty

Nejlevnější benzín za tři roky

Aktuálně je cena benzínu nižší než v říjnu 2021! Řidiči tak teď, za vlády Petra Fialy, natankují levněji než za Babiše. Ceny pohonných hmot průběžně klesají od konce února. Chránit peněženku českých motoristů pomáhá posilující koruna, uklidnění a následný propad ceny na trhu s ropou a pokles velkoobchodních cen nafty a benzínu.

Litr benzínu aktuálně stojí v průměru 34,90 Kč za litr. V případě nafty je cena ještě nižší a to 34,3 Kč za litr. Obě komodity tedy oproti začátku března zlevnily o více než 50 haléřů. Analytici se navíc shodují, že pokles cen, který trvá již více než čtyři týdny, bude nadále pokračovat. Tento vývoj bude zajisté pozitivní zprávou pro všechny podnikatele v dopravě a logistice, kteří vývoj cen aktivně sledují kvůli svým nákladům.

Nejdražší jsou pohonné hmoty již tradičně v Praze. Jinou situaci si už ani neumím vzhledem k vysoké poptávce v hlavním městě představit. Naopak nejlevnější naftu a benzín natankují řidiči v Královéhradeckém kraji.  Rozdíl mezi Prahou a východem Čech jsou v případě naturalu 95 zhruba dvě koruny za litr. Kdo chce ušetřit, měl by se také vyhnout tankování na hlavních tazích, jako jsou například dálnice.

V evropském kontextu navíc stále platí, že Česká republika je jednou ze zemí, kde lidé za benzín a naftu zaplatí nejméně. V Česku je benzín i nafta třetí nejlevnější v celé EU (po Bulharsku a Maltě). Náš soused Německo řeší problém přesně opačný, tam jsou ceny pohonných hmot stále jedny z nejvyšších v EU.

Zajímavé je také naše srovnání  s Polskem a Maďarskem. Tyto dva státy mají totiž své „státní benzinky“. Orlen v Polsku a MOL v Maďarsku. Oba tyto státy však mají průměrnou cenu benzínu značně vyšší než Česko a nafta je zde dokonce dražší než benzín. To v u nás neplatí. Asi tolik k tomu, jak se Polákům a Maďarům vyplatilo státní dotování cen. Maďaři pomalu neměli co tankovat, a společně s Poláky dnes platí tehdy vytvořené ztráty státních rafinérií.


štítky: #