Pouze vzdělaná společnost zajistí, že budeme mozkovna a ne montovna
20. listopadu 2024, Kateřina Hloušková
V následujících desetiletích zanikne možná až polovina profesí a prací, jak je známe dnes. Svět se mění dosud nevídanou rychlostí. Žáky a studenty musíme umět připravit na povolání, o nichž nyní ani nevíme, že budou potřeba. Řešením je zajistit každému co nejlepší obecný základ, na který bude navazovat v rámci celoživotního vzdělávání.
Děláme, co je třeba
Na základních školách
U ve školním roce 2025/2026 budou na vybraných základních školách spuštěny pilotní programy nových RVP (Rámcových vzdělávacích programů), které výrazně zreviduji objem a množství učiva – omezí se biflování informací, které lze zjistit za pár minut, a nahradí je schopnost rychle se orientovat a kriticky předkládané informace hodnotit .
Na středních školách
Výrazně podporujeme všeobecné vzdělávání. Zavedli jsme nový obor “všeobecné lyceum”, který umožňuje otevírání nových všeobecných tříd na středních školách, jež byly dosud úzce orientované. Kromě výrazného rozšíření nabídky studia se tím také snížil přetlak na gymnáziích.
Výrazně jsme snížili počet oborů středních škol (nikoliv ale počet míst na nich), abychom umožnili větší flexibilitu dalšího studia. Je naprosto nesmyslné, aby se žák v 15 letech rozhodoval o zcela konkrétním povolání, a v případě, že si svoji volbu rozmyslí, neměl možnost ji změnit.
Na střední školy se konečně hlásíme jako v 21. století a ne jako za dob Marie Terezie. Zavedli jsme elektronické přihlášky, které nejen usnadňují život studentům (mohou si vybrat tři školy namísto dvou), školám (už žádné zápisové lístky a týdny práce s ručním přijímáním či naopak vyřazováním studentů) i rodičům (žádný zbytečný stres, velmi rychlé a přehledné informace o přijetí či nepřijetí), ale také umožňují získávat cenná data, která jsme dosud neměli. Nyní víme, o jaké školy, obory či směry je největší zájem, kde střední školy chybí, které jsou naopak nadbytečné a ke studiu nelákají. Víme, kolik a jak kvalitních studentů se kam hlásí. To jsou neocenitelné informace pro jakékoliv budoucí plánování i nezbytné změny.
Pro učitele
České školství bude tak kvalitní, jak kvalitní budou učitelé a ředitelé. Proto jsme odměny pro pedagogické pracovníky zákonem ustanovili na 130 % průměrné mzdy.
Zavedli jsme také nové pozice, které pomáhají novým pedagogům (tzv. uvádějící učitel, provázející učitel apod.) a spolupracujeme s pedagogickými fakultami při posilování motivace pro výběr učitelského povolání
Pro vysokoškoláky
Schválili jsme reformu doktorského studia, novela zavádí garanci příjmu doktorandů ve výši minimálně 1,2 násobku minimální mzdy.
Pro nás všechny
Investujeme do vzdělávacích programů ke zlepšení digitálních dovedností a kompetencí všech občanů.