Texty

Rekordní rok pro české dálnice

Rok 2024 se zapíše do historie jako mimořádně úspěšný pro rozvoj české dálniční sítě. 110 kilometrů dokončených dálnic představuje český rekord. Nikdy dřív se během jednoho roku tolik kilometrů otevřít nepodařilo.

A nastavené tempo pokračuje, v příštím roce by se mělo podařit zprovoznit dalších 80 kilometrů, což by bylo historicky druhé nejvyšší číslo. Nejde navíc jen o přestřihávání pásek. Současně se totiž podařilo v letošním roce zahájit výstavbu 113 kilometrů nových dálnic.

O které úseky v letošním roce konkrétně jde? 

V jižních Čechách se otevřely nové úseky dálnice D4 (Písek-Příbram) a D3 (zejména obchvat Českých Budějovic), na východní Moravě zase části D55 a D49 a konečně úsek dálnice D48 na Novojičínsku.

Mezi letos zahájenými stavbami figuruje dlouho očekávaný úsek Pražského okruhu D0 z Říčan do Běchovic, který odlehčí přetížené Jižní spojce a zlepší plynulost dopravy v Praze. Další klíčový projekt představuje výstavba pěti nových úseků dálnice D35, která po dokončení poskytne alternativu k přetížené D1. Tato dálnice vytvoří druhé plnohodnotné spojení z Prahy na Moravu, což znamená rychlejší a pohodlnější cestování napříč republikou.

Zajímavostí také je, že výstavba D4 probíhala jako tzv. PPP projekt – tedy v režimu úzké spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V praxi bude spolupráce fungovat tak, že silnice bude pro stát následujících 25 let spravovat soukromá firma, které bude stát (jako vlastník) dálnici postupně splácet. „Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ řekl k tomu premiér Fiala.

Výstavba dálnic je pro českou ekonomiku klíčová, protože propojuje regiony, zrychluje dopravu a snižuje náklady na logistiku, což podporuje hospodářský růst a investice. Inspirací může být Polsko, kde rozsáhlá výstavba dálnic a rychlostních silnic po roce 2004 výrazně zlepšila dostupnost regionů, přitáhla zahraniční investory a podpořila ekonomický růst. Polské dálnice, jako A2 spojující Varšavu s Berlínem, pomohly rozvoji průmyslu, obchodu a cestovního ruchu.

Letošní mimořádný úspěch je každopádně výsledkem dobré práce vlády a Ministerstva dopravy pod vedením ministra Martina Kupky, kterému se daří urychlovat klíčové projekty. Díky této práci se české dálnice stávají moderní a funkční sítí, která nejen zrychluje cestování, ale také podporuje ekonomický rozvoj regionů a zvyšuje kvalitu života v celé zemi.

 


Hroudný Jan

Jan Hroudný

analytik
štítky: #