Tato studie je stručnou esejistickou sondou do politické komunikace Evropské unie a myšlenek hlavního proudu její politiky. Studie zkoumá souvislosti a rozměry toho, proč se nám texty a projevy pocházející z Unie často zdají být prázdné, vzdálené a proč se tolik spoléhají na fráze a obecná klišé. Mám za to, že je to skrytá vlastnost, která vyplývá z podstaty evropského integračního projektu, jemuž schází rozměr politického společenství, a proto zde ani nemůže probíhat skutečná politická komunikace.
Ideologie se nedá analyzovat přímo, jen prostřednictvím diskursu, který se s ní pojí a v němž se zhmotňuje. V Evropské unii je dobrým příkladem nekonečné pátrání po „společných evropských hodnotách“ a po „vybudování nové evropské identity“, které odhaluje hodně z podstaty unijní politiky a je hojně zastoupeno v materiálech Evropské unie a dalších relevantních textech a metatextech.
Zpracováno pro nadaci New Direction, z jejíchž webových stránek si publikaci můžete stáhnout.