Texty

#2 Pravej podcast: Izrael, volby, auta i rozpočet! a „socanské KO“ na závěr

Druhý díl podcastu s poslancem Jirkou Havránkem, naším analytikem Michalem Chládkem a marketérem Jáchymem Vrecionem. Řeč byla o válce v Izraeli , letounech F-35, volbách na Slovensku, Euro7 a také rozpočtu.

Jáchym: Nákup stíhaček. Teda letounů. Je to už jistá věc? A je F-35 falešný PR pojem, jak říká Lubomír Zaorálek?

Jirka: Není. Nejsem expert na obranu, ale všem doporučuju článek kolegy Honzy Hofmanna, který je místopředseda Výboru pro obranu. On tam přesně popisuje, proč F-35 a ne Gripeny, v čem je ten velký rozdíl mezi letouny 5. generace a 4,5. generace, omlouvám se za neodborný termín. Pokud by letadla došla do bojové operace, jak je letoun 5. generace schopen zničit letouny starší. 

A teď ten příběh: Když se vezme, co jsme zaplatili za pronájem Gripenů a co zaplatíme za nákup F-35, tak jsou to dost podobné částky. A opět jestli něco ukazuje na kvalitu jakéhokoliv produktu, tak je to poptávka. A pokud máme u Gripenů jednotky a u F-35 stovky nebo spíše tisíce poptávek, tak nám to přece něco říká o tom, které z těch letadel je lepší. A neni to ani marketingový produkt ani předražená hračka.

Vidíme co se děje v Izraeli nebo na Ukrajině a konečně chceme přestat být černým pasažérem NATO, chceme investovat do obrany 2 % HDP. Nikdo tak nemůže mluvit o předražené hračce, ale naopak o věci, která pro nás může mít strategický význam z hlediska spolupráce. I s Gripeny jsme dělali strategické operace při obraně Pobaltí a já z toho mám radost. A není to tak, že kdybych si měl vybrat mezi dvěma krabičkami sirek, tak si vždycky vyberu tu americkou, jak je v Pelíškách. My  se tu ale bavíme opravdu o dramatickém rozdílu v kvalitě a poptávka po tom letadle to jednoznačně dokazuje.

Jáchym: Mě na souboji Gripeny vs. F-35 profesně pobavily dvě věci. Za prvé: Nezvládnutá komunikace Saabu, která byla velmi pomalá. Vypadalo to, že si Saab myslí, že už to má jisté a pak se začali divit, že ne. I  přesto pak ještě dlouho bylo ticho a pak najednou přišla placená kampaň, která na mě skákala úplně všude. Druhá věc je, a to nechci konspirovat, jak se toho chytla Sociální demokracie. Naprosto chápu, že se potřebují chytit jasného tématu. Nemyslí si ale, že toto je úplně ideální téma pro neparlamentní stranu, protože na to nemá vliv a nemůže to stejně lidi vyburcovat. Někdo jim to poradil. Moje konspirace sahá sice trochu dál, ale nebuďme zlí. Co si o tom myslíte vy, pánové?

Michal: Socany nechápu dlouhodobě, takže já se tomu asi ani nechci věnovat. Oni mi nedávají smysl vůbec v ničem. V té kampani, co jedou, protože u ODS voliče nemají ani v tomto. 

Co se týče Saabu, tak mě to překvapilo úplně stejně jako tebe. Druhá věc, co mě dost překvapila byla ta, jak se tady rozjel narativ, že Gripeny budou úplně zadarmo. To je neuveřitelné, protože nákladově to vychází velmi podobně a je to o nabídce a poptávce, takže nerozumím ani jedné z těch věcí. A jsem překvapen nebo možná asi ani nejsem, protože zbrojařská lobby je velká, jak byli schopni se dostat úplně všude a všichni to převzali.

Jirka: Z hlediska reklamy byla ta jejich kampaň špatně udělaná. Co my jsme dostali jako poslanci za pamflet to bylo vyloženě zbastelný a skoro jsme se tomu s kolegy smáli a říkali jsme si, jak někdo dokázal udělat takhle špatný dokument….

 

 

 

Podcast vzniká ve spolupráci s Pravým břehem – Institutem Petra Fialy a Institutem pro pravicovou politiku.


Havránek Jiří

Jiří Havránek

Poslanec PSP ČR
Chládek Michal

Michal Chládek

místopředseda
Vrecion Jáchym

Jáchym Vrecion

Marketér
štítky: #