10. dubna 2017

Jaké školy pro naše děti?

V pondělí 10. dubna 2017 se v královopolském Semilassu uskutečnila první z veřejných debat, které Pravý břeh pořádá v Brně. Tématem bylo české školství.

Kromě emeritního rektora Masarykovy univerzity a bývalého ministra školství Petra Fialy přišli diskutovat tři další experti – Jiří Nantl, ředitel CEITEC Masarykovy univerzity, Peter Krupka, ředitel Gymnázia Brno-Řečkovice, a Milan Pařil, spoluzakladatel soukromé základní školy Eduard. Všichni nabídli svou odpověď na otázku Jaké školy pro naše děti?

Svoboda volby je nenahraditelná

Leitmotivem setkání byla otázka, zda se v našem vzdělávacím systému podaří posílit princip svobodné volby a soutěže myšlenek, který může být lékem na řadu současných problémů. „Volba rodičů – možnost vybrat dětem školu, kterou vidí jako dobrou, je nezastupitelná. Nedá se nahradit nějakým rozhodnutím na celostátní úrovni,“ uvedl Jiří Nantl.

Co to znamená v praxi? Nediskriminovat soukromé školy, zavést spravedlivé financování a posílit hlas rodičů prostřednictvím tzv. školských rad.

Málo motivace, příliš byrokracie

Panelisté řešili klíčový systémový problém: ČR má jeden nejvíce rovnostářských systémů odměňování ve školství a extrémně nízké platy, v důsledku čehož je naše základní školství silně feminizované (pouhá 4 % mužů na základních školách), přestárlé a v mnoha ohledech demotivované.

Nedostatek motivace ve spojení se stále bující byrokracií je paralyzující a také nás zbytečně poškozuje ve světové konkurenci, jak ostatně ukazují i mezinárodní žebříčky.

„Úkol školské politiky je stanovit, co má žák vědět, a vytvořit pro to podmínky, ne zasahovat do řízení jednotlivých škol. Aby učitelé mohli učit, a ne vyplňovat zbytečnosti, je základní předpoklad toho, aby se situace v naší zemi zlepšila,“ prohlásil Petr Fiala a upozornil na chystanou „antibyrokratickou revoluci“, na níž staví jím vedená ODS svůj volební program.




aktuální reportáže

sdílet na twitteru sdílet na facebooku sdílet na linkedin sdílet na google plus odebírat newsletter